Sprzęt




Ochotnicza Staż Pożarna w Chojnie dysponuje następującymi pojazdami i urządzeniami
459[Z]31 - GBA 2,5/27 - Iveco EuroCargo/Szczęśniak
459[Z]33 - GCBA 6/32 - Jelcz 325/004M
459[Z]xx - SLOp - Polonez Atu Plus
*459[Z]32 - *GBA 2,5/16 Star 12.185/Stolarczyk - użyczony jednostce OSP KSRG Krajnik Dolny
Motopompy M16/8 Tohatsu i M8/8 Spec-Poż

Remiza OSP Chojna

Remiza OSP w Chojnie użytkowana jest już kilkadziesiąt lat, posiada 2 duże stanowiska garażowe oraz 1 małe (mieści się w nim SLOp Polonez). W okresie powojennym OSP mieściła się przy kościele Świętej Trójcy obecnie używanym znowu jako świątynia. Obecnie planowane jest wykonanie trzeciego dużego stanowiska garażowego w remizie.

Remiza „satelicka”

Przejeżdżając przez Chojnę droga krajowa nr 31 (Słubice-Szczecin), na wysokości znaków ostrzegawczych „wyjazd-straż” można zauważyć niewielki garaż z czerwoną bramą i tabliczką „Ochotnicza Straż Pożarna w Chojnie”. Z pewnością dla wielu przejezdnych jest frapujące, że straż pożarna tego sporego miasteczka musi gnieździć się w tak niewielkim budynku. Nic bardziej mylnego. Nie jest to też stara siedziba OSP – przeciwnie, powstała później niż „główna” strażnica przy wylocie na Dębno, bo w latach 70. Pełniła role remizy „satelickiej” - OSP Chojna dysponowała bowiem w latach 80., 90. i 2000. trzema samochodami gaśniczymi (Star 244, Star 266 i Jelcz 325), ale jedynie dwoma garażami, bez realnych możliwości rozbudowy istniejącej remizy. W pojedynczym garażu przy ratuszu trzymano przez dłuższy okres czas samochód GCBA 6/32 Jelcz 004M.

459[Z]31 - GBA 2,5/27 - Iveco EuroCargo 150E28/Szczęśniak

Jeden z najpopularniejszych ostatnimi czasy średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych – Iveco EuroCargo z zabudową PS Szczęśniak, na pojedynczym ogumieniu. Egzemplarz z Chojny jest jednak nietuzinkowy. Na specjalne zamówienie jednostki, producent zamontował dodatkową nasadę tłoczną 52 mm z przodu pojazdu. Dokładnie jest ona zlokalizowana przed przednia osią, z lewej strony, schowana częściowo za fabryczną osłoną silnika. Woda doprowadzana jest od przedziału autopompy za pomocą rury podwieszonej pod zabudowa, pod kabiną przechodzącą w elastyczny wąż. Rozwiązanie to umożliwia prowadzenie skutecznych działań gaśniczych podczas ruchu pojazdu, z wykorzystaniem linii wężowych o małej średnicy. W „zestawie” jest specjalnie spreparowany, skrócony odcinek węża W25, zakończony z jednej strony łącznikiem 52 – tak aby można było od razu podłączyć go do nasady z przodu. Tym samym możliwe jest precyzyjne i skuteczne gaszenie m.in. pożarów ściółki w lesie czy nieużytków (pojazd posiada funkcję „pump & roll”). Dysponujący krótkim odcinkiem węża prądownik posuwa się wówczas przed samochodem, a kierowca ma stały „podgląd” sytuacji. W przeciwieństwie do rozwinięcia linii gaśniczej od nasady z tyłu lub użycia szybkiego natarcia, nie jest potrzebna trzecia osoba trzymająca wąż podczas ruchu. Dzięki temu może być skierowana do innych zadań, np. do gaszenia tłumicami. Dodatkową przewagą węża W25 nad szybkim natarciem jest fakt, że w razie konieczności szybkiego przemieszczania się w zmieniającej się sytuacji pożarowej, nie trzeba go zwijać, wystarczy po prostu odłączyć odcinek. Gaszenie „z ziemi” jest również bardziej precyzyjne niż np. z dachu.

Jeszcze jednym dodatkiem jest gumowy wężyk podłączony do jednego z zaworów odwadniania układu; służy on do szybkiego i łatwego napełniania hydronetek plecakowych.

Mimo że samochód zastąpił legendarnego Stara 266, konfiguracja pojazdu nadal pozwala na swobodne poruszanie się wozu w terenie, o czym piszący te słowa mógł się osobiście przekonać. Iveco ma w jednostce w związku z tym dobrą opinię. Minusami są natomiast nieprzesadnie przestronna kabina (szczególnie na „desancie”) i dość wysoko umieszczone wejście do kabiny.

Pojazd zakupiono dzięki dofinansowaniu m.in. z RPO woj. zachodniopomorskiego 2007-2013 oraz WFOŚiGW; zakupu dokonano w ramach projektu „Zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej Chojna”. Koszt zakupu wyniósł 647 892,00 zł.

* * *
Oznaczenie wg PN-EN 1846-1: samochód ratowniczo-gaśniczy M-2-6-2500-10/2700-1
Oznaczenie wg PN-79/M-51300: GBA 2,5/27

* * *
Numer operacyjny: 459[Z]31
Numer rejestracyjny: ZGR LN15

* * *
Podwozie: Iveco EuroCargo 150E28 WS 4x4
Rocznik: 2013
Napęd: 4x4 (kat. II - uterenowione)
Silnik: wysokoprężny, o mocy 205 kW (278 KM)
Skrzynia biegów: manualna
Liczba/układ miejsc w kabinie: 6/1+1+4
Prześwit: 430 mm
Rozstaw osi: 3915 mm
DMC: 15.000 kg
DMC zestawu: 28.000 kg
Maks. dop. obc. osi przedniej: 5.700 kg
Maks. dop. obc. osi tylnej: 10.000 kg

Wyposażenie pojazdu:
- pneumatyczny maszt oświetleniowy 2x1000W
- oświetlenie pola pracy
- szperacz pogorzeliskowy (+ gniazdo, statyw)
- wyciągarka
- nawigacja

Sprzęt łączności:
- radiotelefon samochodowy analogowy Motorola GM360
- 3x radiotelefon nasobny Motorola GP360

Sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego
- belka świetlna Gamet 2LED WN
- lampa pojedyncza LED Elektra LBL-2000
- 2x lampa kierunkowa LED
- modulator Elfir ZURA 1120/24
- dodatkowy sygnał pneumatyczny

Zabudowa: Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o., Bielsko-Biała
Rok zabudowy: 2013

Układ wodno-pianowy:
- zbiornik wody o poj.: 2.500 l
- zbiornik środka pianotwórczego: 250 l
- autopompa: Godiva Prima P2A 2010, dwuzakresowa; 2700 l/min @ 10 bar; 460 l @ 40 bar
- DWP 8/16/24 Delta Inwestycje
- wysokociśnieniowe szybkie natarcie 60 m ze zwijadłem elektrycznym (prawa strona)
- 2x nasada tłoczna 75 (po bokach)
- 1x nasada tłoczna 52 (z przodu, pod kabiną)
- 1x nasada ssawna 110 (przedział autopompy)
- 1x nasada tankowania hydrantowego 75 (przedział autopompy)
- 1x nasada tankowania środka pianotwórczego 52 (tył)
- 1x nasada tankowania środka pianotwórczego 75 (dach)
- zraszacze: po 2 szt. z przodu i pod zabudową

* * *
Przewożone wyposażenie (m.in.):
- zestaw hydrauliki siłowej Weber (pompa spalinowa, nożyce, rozpieracz ramieniowy)
- drabina ratownicza nasadkowo-wysuwana DNW-3080
- agregat prądotwórczy FOGO FH 5001
- motopompa szlamowa
- motopompa pływająca Niagara-1
- wentylator osiowy
- pilarka spalinowa Husqvarna
- piła do stali i betonu Stihl
- zestaw PSP R-1 + deska
- 4 szt. AOUO + 4 butle zapasowe
- 10 szt. węży tłocznych W75-20-ŁA (200 m) + odcinek do tankowania hydrantowego
- 8 szt. węży tłocznych W75-20-ŁA (200 m)
- spreparowany odcinek węża tłocznego W25 (łącznik 52) + 3 szt. węży tłocznych W25
- węże ssawne
- armatura wodna i pianowa
- gaśnice proszkowe
- hydronetka plecakowa
- tłumice
- sprzęt burzący i pionierski
- sprzęt do zabezpieczenia i sprzątania miejsca zdarzenia
- przenośny sprzęt oświetleniowy

459[Z]33 - GCBA 6/32 - Jelcz 325/004M

Popularna „zero zero czwórka” służy obecnie jako samochód drugiego rzutu i wyjeżdża tylko do większych zdarzeń, gdy konieczny się dowóz dużej ilości wody. Przez pewien czas Jelcz był użyczony jednostce OSP Nawodna.

Ciekawostką tego egzemplarza są dwa działka stacjonarne na dachu; dodatkowe (DW-8) zostało podłączone za pomocą rury do podstawowego (DWP-24). Dzięki ograniczonej wydajności zapewnia ono większą oszczędność środków gaśniczych. Nie jest to jedyna modyfikacja: Jelcz został wyposażony również w 4 zraszacze przednie, a także w podwieszaną klatkę do transportu motopompy pływającej.

* * *
Oznaczenie wg PN-EN 1846-1: samochód ratowniczo-gaśniczy S-1-4-6000-8/3200-0*
Oznaczenie wg PN-79/M-51300: GCBA 6/32*

*Nie uwzględniamy tutaj ostatniej zmiany klasyfikacji wg masy; wg niej Jelcz (15,4 t DMC) jest autem średnim.

* * *
Numer operacyjny: 459[Z]33
Numer rejestracyjny: SZD 260S

* * *

Podwozie: Jelcz P325DS
Rocznik: 1983
Napęd: 4x2 (kat. I - miejskie)
Silnik: wysokoprężny, sześciocylindrowy, rzędowy, WSK Mielec typ SW680/105 z doładowaniem, o mocy 243 KM
Skrzynia biegów: manualna, 6+R
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 7600x2500x3500 (mm)
Rozstaw osi: 4100 mm
DMC: 15.400 kg
DMC zestawu: 29.400 kg
Maks. dop. obc. osi przedniej: 5.400 kg
Maks. dop. obc. osi tylnej: 10.000 kg
Ilość/układ miejsc w kabinie: 4/1+1+1+1

Wyposażenie pojazdu:
- szperacz pogorzeliskowy

Sprzęt łączności:
- radiotelefon samochodowy analogowy Motorola GM360

Sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego
- 3x lampa pojedyncza stroboskopowa Elektra LBX-11
- 2x lampa kierunkowa pulsacyjna Wesem
- modulator Elfir ZURA 1120/24
- 2x głośnik tubowy

* * *
Zabudowa: Jelczańskie Zakłady Samochodowe, Jelcz k./Oławy
Rok zabudowy: 1983
Technologia: całkowicie stalowa

Układ wodno-pianowy:
- zbiornik wody o poj.: 6000 l
- zbiornik środka pianotwórczego: 600 l
- autopompa: ŚFUP A32/8, jednozakresowa, o wyd. 3200 l/min @ 8 bar
- DWP-24 prod. ZSP Łódź
- dodatkowe DW-8 prod. VEB FLG Jöhstadt (NRD)
- szybkie natarcie (odcinek węża W-52 na zwijadle)
- 4x nasada tłoczna 75 (po 2 na bok)
- 4x nasada ssawna 110 (po 2 na bok)
- 2x nasada tankowania hydrantowego 75 (lewa strona)
- 1x nasada ssania środka pianotwórczego 52 (lewa strona)
- 4x zraszacze przednie

* * *

Przewożone wyposażenie:
-motopompa pływająca Niagara-1
-9 szt. węży W-75
-5 szt. węży W-52 (w tym 1 jako SN)
-węże ssawne
-armatura wodna i pianowa

459[Z]xx - SLOp - Polonez Atu Plus

Ex-450[Z]91, przekazany z KP PSP Gryfino. Wyposażony w standardowy zestaw Elfir/Elektra oraz radiotelefon Motorola GM-360.

Numery alarmowe

Facebook

Popularne wpisy

Obsługiwane przez usługę Blogger.